Kochani Uczniowie!
25 kwietnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem. Jest to inicjatywa organizowana w celu podnoszenia świadomości wpływu hałasu na nasze zdrowie. W tym roku przebiega pod hasłem: „Hałas to nasz wróg – dbajmy o ciszę"
https://www.youtube.com/watch?v=g_UBKYVUya0&fbclid=IwAR21baJy1mFMbdj2ZHiqWLZFUfqTWdC6xceZ7ztQXSlinYuKP2Ut8JjIONg
CIEKAWOSTKI
Trochę z historii
Hałasy bywały przyczyną procesów sąsiedzkich
już w średniowieczu. Od XVI w. wydawano przepisy ograniczające hałas w miastach. Niekiedy
były specyficzne: np. Anglicy zakazywali bicia
żon o pewnych porach dnia i nocy, wyłącznie dlatego, aby ich krzyki nie przeszkadzały sąsiadom.
Od XIX wieku w wielu miastach zakazywano muzykowania przy otwartych oknach.
Hałas zagraża zwierzętom
Hałas jest szkodliwy dla zwierząt. Wojskowe ćwiczenia prowadzone u wybrzeży Kalifornii z użyciem sonarów, które emitowały fale dźwiękowe
okazały się groźne dla wielorybów, delfinów i innych ssaków. Według ekologów sonary zakłócają system nawigacyjny i komunikacji wielorybów
między sobą. Zakłócenia powodowane przez
sonary są śmiertelnie niebezpieczne dla 37 gatunków morskich ssaków, m.in. lwów morskich
i zagrożonych wyginięciem waleni błękitnych.
Wywołują one u ssaków morskich krwotoki
w mózgu i okolicach uszu i powodują masowe
ugrzęźnięcia zwierząt na płyciznach i brzegach.
Głuche mięczaki
Zwierzętami całkiem głuchymi są kałamarnice i ośmiornice. Przyczyną jest przystosowanie
ewolucyjne. Otóż jednym z drapieżników na nie
polujących jest waleń zębowiec, który ogłusza
swoje ofiary emitując przeraźliwy dźwięk, rozrywający tkanki. Uszy kałamarnic czy ośmiornic,
które nawet znajdowałyby się w pewnej odległości od drapieżnika po prostu natychmiast by
zostały zniszczone, więc ewolucja pozbawiła je
ich.
Najgłośniejsze miasta w Polsce
Wrocław to najgłośniejsze miasto w Polsce
– wynika z pomiaru hałasu komunikacyjnego
przeprowadzonego w największych polskich
miastach. Poziom hałasu w godzinach szczytu
osiąga tam dwa razy więcej niż dopuszczalne
dla zdrowia normy. Zaraz za Wrocławiem najgłośniej jest w Gdańsku, następnie w Warszawie
i Katowicach.
Ultrasonograf
Człowiek nauczył się wykorzystywać ultradźwięki do oglądania narządów wewnętrznych przy
użyciu urządzenia zwanego ultrasonografem.
Specjalna głowica wytwarza ultradźwięki rozchodzące się w głąb ciała. Ultradźwięki odbijają
się w różny sposób od poszczególnych tkanek
organizmu, przetworzone przez aparaturę elektroniczną dają obraz na ekranie monitora. W ten
sposób możemy np. oglądać płód w łonie matki.
Groźne słuchawki
Jeszcze piętnaście lat temu starcze przytępienie
słuchu występowało niemal wyłącznie u osób po
70. roku życia. Dziś prawie połowa osób z niedosłuchem nie ukończyła 55 lat. Większość z nich
to użytkownicy przenośnych urządzeń odtwarzających muzykę, którzy słuchają jej nieodpowiednio.
Natężenie dźwięku generowanego przez odtwarzacz przy maksymalnym ustawieniu potencjometru głośności, w słuchawkach dokanałowych
może sięgać nawet 100 decybeli. To prawie tyle,
co odgłos młota pneumatycznego, czy startującego samolotu. Słuchanie głośniejszych dźwięków przez więcej niż pół minuty dziennie może
nieodwracalnie uszkodzić słuch.
Zwalczanie hałasu w szkole nie jest zadaniem łatwym. Mamy jednak pełną świadomość jego złożonego, negatywnego wpływu na nasze zdrowie, samopoczucie i sposób funkcjonowania. Niwelowanie hałasu powinno wynikać z procesu edukacyjno – wychowawczego rozpoczętego możliwie jak najwcześniej. Ważne, by zwłaszcza najmłodsi uczniowie już wiedzieli, iż hałas sam nie powstaje, sami też nie powinni być jego źródłem, a zdroworozsądkowe korzystanie ze zdobyczy techniki stawało się w pełni świadomym wyborem.
https://www.przedszkola.edu.pl/7-zabaw-na-myslenie-przyczynowo-skutkowe.html
Zwalczanie hałasu w szkole nie jest zadaniem łatwym. Mamy jednak pełną świadomość jego złożonego, negatywnego wpływu na nasze zdrowie, samopoczucie i sposób funkcjonowania. Niwelowanie hałasu powinno wynikać z procesu edukacyjno – wychowawczego rozpoczętego możliwie jak najwcześniej. Ważne, by zwłaszcza najmłodsi uczniowie już wiedzieli, iż hałas sam nie powstaje, sami też nie powinni być jego źródłem, a zdroworozsądkowe korzystanie ze zdobyczy techniki stawało się w pełni świadomym wyborem.
-------------------------------------